

VIKTÓRIA LUKÁČOVÁ BRACJUNOVÁ
Automatizace a robotizace firemních procesů je dnes již nezbytnost, která uvolňuje ruce zaměstnancům s velkým množstvím administrativní práce. „Rutinní činnost je hlavním zabijákem kreativity,“ vysvětluje Viktória Lukáčová Bracjunová, manažerka vývoje business produktů a nových technologií ve společnosti SOITRON, a je přesvědčená, že je to právě robot, který dělá člověka méně robotem.
Společnost Soitron je technologickou firmou, která se v počátcích profilovala jako tzv. systémový integrátor. Jaké jsou vaše kompetence dnes?
Téměř před třiceti lety naše společnost začala na trhu působit v roli IT integrátora se zaměřením na dodávky infrastruktury, softwaru a síťových řešení. Postupem času jsme se ale zaměřovali i na jiné technologie. V současnosti se soustřeďujeme na oblasti kontaktních center, poskytujeme profesionální poradenské služby v rámci IT nebo realizujeme projekty postavené na technologiích internetu věcí. Nabízíme také služby v oblasti digitalizace, automatizujeme a robotizujeme podnikové procesy. Vyvíjíme vlastní řešení pro automatizaci komunikačních nástrojů (chatboty, mailboty). Mimoto máme silné kompetence v oblasti bezpečnostních řešení, disponujeme vlastním monitorovacím střediskem kyberbezpečnosti, tzv. Void SOC (security operations center).
Vedete divizi robotické procesní automatizace. Co všechno pod vás spadá, čím se zabýváte?
V rámci oddělení řešíme především již zmíněnou digitalizaci firemních procesů. Projekty realizujeme v několika postupných krocích. V přípravné fázi se zabýváme transformací dat. Vše, co má klient v písemné nebo nestrukturované formě – volný psaný text je potřeba převést do digitální formy nebo struktury tak, aby softwarový robot věděl, jak s nimi pracovat. V rámci automatizace procesů pak nasazujeme námi vytvořené nástroje, např. virtuální roboty, kteří v kooperaci se zaměstnanci zefektivňují fungování společnosti. Dále umíme klientovi pomoci s transformací jeho byznysu, s hledáním nových zdrojů příjmů v rámci jeho standardní činnosti, ale i mimo něj.
Co všechno zmiňovaný virtuální robot dovede? Jak se dá tedy využít?
Vyvíjíme různé typy virtuálních robotů. Velké zkušenosti máme například s jejich nasazováním v HR odděleních. V tomto případě jde o „virtuálního“ administrativního pracovníka, který provádí úkony spojené s nástupem, odchodem nebo se změnou pozice zaměstnance. Jednoho takového robota využíváme i u nás ve firmě, zabezpečuje onboarding procesy při příjmu nových zaměstnanců. Zajišťuje všechny kroky, které s tímto souvisí – 
Co na nasazení robotů klienti oceňují? Jaké to pro ně má přínosy?
Nasazení robota zajistí snížení administrativní zátěže. Budeme‑li se držet příkladu z personálního úseku, tak nový zaměstnanec u nás dříve musel projít několika odděleními – HR , help desk, IT atd. S využitím robota se nám podařilo zredukovat čas onboarding procesu přibližně z půl hodiny na dvanáct sekund. Stávalo se nám také, že když nastoupil nový zaměstnanec, neměl hned k dispozici počítač, e‑mailovou adresu atd., takže ztratil prakticky nějakých 3–5 dní, než se zapojil do své činnosti. Dosáhli jsme tedy zvýšení efektivity a produktivity, nový zaměstnanec má vše potřebné hned první den k dispozici. Další z přínosů spočívá v tom, že prostřednictvím robotizace jsme v podstatě zabezpečili, že žádná data neodcházejí ze systému ven ze společnosti. A přesně víme, kde se které personální údaje nachází. Což je výhodné ve chvíli, kdy zaměstnanec požádá o jejich vymazání. Robot tak pomáhá také s dodržením podmínek GDPR.
Pro jaké další oblasti roboty vyvíjíte?
Naši roboti jsou většinou využíváni v odděleních s vysokým výskytem manuální práce jako již ve zmíněném HR , ale také pro IT oddělení nebo finance apod. Dále pro různá back‑office oddělení, ať už je to v oblasti maloobchodu či distribuce. Pak jsou to také banky, kde je rovněž vysoký podíl manuální práce. Naše roboty ale najdete i v kontaktních centrech, front‑office odděleních, kde robotizaci spojujeme ještě s umělou inteligencí. Prostřednictvím chatbotů, mailbotů a různých OCR (optical character recognition) machinelearningových řešení tak ještě rozšiřujeme jejich schopnosti. Umíme automatizovat také část komunikace, která míří směrem ke klientům.

Virtuální roboti většinou pomáhají
v odděleních
s vysokým podílem
manuální práce.
Jaké další trendy se ve vašem oboru, oblasti robotizace a automatizace, objevují?
V oblasti robotizace a automatizace jsme se posunuli dál v tom, že kromě klasické robotizace aplikujeme prvky machine learnig a machine intelligence. Nejvíce se nám ale podařilo rozšířit služby v oblasti automatizace. Poskytujeme například služby typu PaaS (process as a servise), což je novinka, kterou již využívá několik našich zákazníků z řad středních až menších společností. Zákazník si u nás na základě analýzy objedná pouze proces, jejž má v úmyslu automatizovat. Nemusí se starat o infrastrukturu, ta je u nás, takže s ní nemá klient žádné starosti. Robot vykoná celý proces a všechna data zůstávají u zákazníka. V podstatě jde o formu virtuálního outsourcingu.
V čem je to pro klienta jednodušší? Že se nemusí starat o samotné ovládání systému?
Jednodušší je to v tom, že v podstatě nemá žádné infrastrukturní náklady. Dále má klient vždy zabezpečenou kapacitu. Často se stávalo, že objem transakce v rámci sezonnosti velmi kolísá. Staráme se také o bezpečnost, zabezpečujeme automonitoring a autorecovering. V rámci těchto služeb klientovi nabízíme mechanismy, které s pomocí robota umí automaticky detekovat problémy. Robot dokáže odhalit chybu (třeba někde schází data) a poté zašle určenému člověku report k řešení. Jde o proaktivní monitoring, podporu.
Když se podíváme ještě více do budoucnosti robotiky, kam se může v této oblasti Soitron posunout? Jaké jsou vaše dlouhodobější cíle?
Oblast automatizace a robotizace se velmi rychle vyvíjí a napojuje se na ni řada dalších kognitivních služeb. V současnosti už jsou tyto služby využívány například v pojišťovnictví. Jsou schopné detekovat vzniklou škodu z obrázku, například na autě. Už se běžně nasazují v praxi. Těchto modulů se využívá také pro detekci věcí, pro identifikaci kvality a čerstvosti potravin podle obrázků nebo záznamů z kamer. Rovněž tyto technologie už se v současnosti zavádí. Naší vizí tedy je rozšiřovat technologie o kognitivní funkce a AI moduly pro různé typy identifikace chybovosti, škodlivosti, ale například i mimiky člověka. Další oblastí vývoje v robotizaci je rozšiřování o technologii machine intelligence, samoučení robota, kdy si on sám na základě opakujících činností bude umět detekovat, co je třeba, a bude umět podle toho korigovat svůj postup. To je ale ještě tak trochu hudba budoucnosti, i když se tím firmy už zabývají.
Viktória Lukáčová Bracjunová
Business & New Technologies Products Development Manager
viktoria.bracjunova@soitron.com
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.