Tři cesty, jak nepřijít o data, kontrolu ani zákazníky

V posledních letech si mnoho větších firem budovalo systémy pro zákaznickou podporu (Customer Experience – CX) přímo ve vlastních datových centrech, tedy on-premise. Bylo to logické, protože cloudových řešení nebylo mnoho a interní infrastruktura byla bezpečná. Co ale dělat, když váš dodavatel CX systému oznámí přesun do cloudu a chce s sebou vzít i vás a vaše data? Ta jsou často životně důležitá pro chod celé firmy. Stojíte právě před podobnou situací a přemýšlíte, jak se s ní vypořádat? Náš expert na kontaktní centra Marcel Vejmelka má pro vás odpověď v podobě tří scénářů, které pomohou vyřešit vaše „cloudové dilema“.

1. scénář: Najděte si nového partnera

V nastalé situaci firmy řeší obvykle tři scénáře. Prvním je přejít na jinou CX/CS platformu. Je to komplexní proces s řadou kritických výzev a rizik, které je potřeba zohlednit. Největší hrozbou je ztráta nebo poškození dlouholetých dat zákaznických interakcí. Nový systém také může vyžadovat zásadní úpravy infrastruktury, což ovlivní rychlost nasazení i výši nákladů. A co teprve zabezpečení samotných dat? To vše může být noční můrou z pohledu narušení zákaznické zkušenosti a poškození reputace. Na druhou stranu je třeba přiznat, že tato komplikovaná cesta může být pro některé společnosti dobrou volbou. Například tam, kde využívají minimum customizací, mají méně dat k přenosu nebo jejich zákaznická historie není dlouhá.

2. scénář: Přijměte cloud s otevřenou náručí

Druhou možností je vydat se přímou linkou do cloudu. Preferují ho samotní dodavatelé CX systémů, protože je pro ně výhodnější a jednodušší. Zákazníky láká příslib snadnější migrace v rámci jednoho systému. Kde může číhat zádrhel? V datech o vás a vašich klientech. Vy jako zákazník, ani váš systémový integrátor neovlivníte jejich zabezpečení, v jaké formě a kde budou skladována nebo kudy a jak budou přenášena. Rizikový faktor naroste i ve chvíli, kdy v cloudu na klientských datech zprovozníte AI. Výpadek infrastruktury, hackerský útok nebo nesoulad s GDPR mohou mít kritické následky. Navzdory určitým omezením je tento model dobrou volbou tam, kde hraje roli důraz na rychlost a inovace. Typicky jsou to tech startupy, e-shopy, online služby, konzultační firmy nebo marketingové agentury.

3. scénář: Vydejte se „zlatou střední cestou“

Třetí varianta počítá s kompromisním řešením. Jinými slovy: provozujte CX platformu v hybridním režimu. Systém v cloudu, data on-premise a mezi nimi bude zabezpečené komunikační rozhraní. Agenti kontaktního centra mohou sedět kdekoliv, klientská data přitom neopustí vaši firemní síť. Mezi nimi probíhá komunikace ve formě ANO/NE. Jak si to představit? Agent vznese dotaz (např. kolik SIM karet využívá zákazník XY?), systém ověří data a vrátí jednoduchou odpověď. Jasnou výhodou je bezpečnost. Případný útočník nedokáže zachycené informace ztotožnit s konkrétním zákazníkem. A protože data neopustí firemní síť, je snadné plnit interní i legislativní pravidla pro zabezpečení. Víte o každém dotazu, můžete je snadno auditovat na úroveň jednotlivých osob. Bonus navíc? S ohledem na malý objem přenášených dat vyniká tento koncept rychlostí.

S dobrým partnerem nemusí být cena závratná

Opuštění bezpečného přístavu zákaznických systémů integrovaných ve vaší vlastní IT infrastruktuře vyžaduje přípravu a dobré plánování. Na samotném začátku byste si měli zhodnotit přínosy i rizika. V tom vám pomůže systémový integrátor. Buď vás posune správným směrem, nebo vám naopak rozmluví potenciálně likvidační plány. A to navzdory tomu, že on sám by na nerealizovaném projektu přišel o zisk. Správně řízený přechod je příležitostí k modernizaci a dlouhodobému posílení zákaznické zkušenosti. Oblast CX sice není z pohledu mnoha manažerů zcela zásadní v konkrétních ekonomických číslech, ale může mít na tato čísla zásadní dopady. Ať už pozitivní, nebo negativní.

Související články